U obnovu željeznice bit će uloženo šest milijardi eura do 2035. godine

Bez autora
Oct 16 2025

Ovih dana ponovno se intenzivirala javna diskusija o golemim investicijama u željeznički sektor.

Neke od njih su u tijeku, neke će tek početi, ali za očekivati je da će idućih sedam-osam godina biti u znaku više ulaganja u dosad zapušteni željeznički sektor.

Naravno, najvažnijom se čini tzv. nizinska pruga između Karlovca i Rijeke koja bi u optimističnom scenariju mogla biti izgrađena do 2032. godine, a u realnijem do 2036. godine.

Investicijski ciklus

Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić rekao je ovih dana da je ta tvrtka prije osam godina pokrenula veliki investicijski ciklus u željezničku infrastrukturu, a glavni fokus im je donedavno bio na dva glavna pravca na kojima prometuje 75 posto željezničkog prometa – od Srbije do Slovenije preko Zagreba i od Rijeke do Mađarske, također preko Zagreba. Većina europskih sredstva, kako je rekao, ulagana je u ta dva pravca.

U tijeku su radovi vrijedni oko 1,5 milijardi eura, a dva su velika natječaja, Dugo Selo – Novska i Hrvatski Leskovac – Karlovac u fazi ocjenjivanja ponuda, što je još milijardu eura, rekao je Kršić. Napomenuo je kako su do 2035. godine u planu ulaganja još šest milijardi eura za rekonstrukciju, modernizaciju i obnovu 50 do 60 posto mreže željeznica u Hrvatskoj.

“Godinama se željeznica zanemarivala, a i sada, kad je pokrenut investicijski ciklus, suočavamo se s brojnim problemima, od nedostatka projektanata, gradnjom novih dionica uz paralelno odvijanje prometa, kao i s održavanjem postojećih dionica, uz ulaganje u gradnju novih. Ali, najvažnije je da je sve skupa krenulo i to je sada nezaustavljivo. Obnovit ćemo i oko 60 posto postojeće željezničke mreže u idućim godinama. Mi smo svi tu u službi prometa, rekao je Kršić.

Sukladno detaljima iz poslovnog plana, ukupni rashodi HŽ Infrastrukture za 2025. godinu iznose više od 531 milijun eura i u odnosu na plan za 2024. godinu veći su za 17,1 posto.

Od ukupno planiranih rashoda 41,1 posto odnosi se na rashode poslovanja, odnosno 58,9 posto na rashode za nabavu nefinancijske imovine tj. za investicije u željezničku infrastrukturu. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao je kako su ulaganja u prometnu infrastrukturu jedan od pokretača hrvatskoga gospodarstva, pri čemu su pri kraju velika ulaganja u cestovnu infrastrukturu, posebno u mrežu autocesta koja je gotovo u potpunosti izgrađena, a u fokusu su ulaganja u željezničku mrežu.

“Tu smo u velikom investicijskom ciklusu koji ide dobro, u jednom dijelu se financira europskim sredstvima, a do kraja ove godine imat ćemo novu, dvokolosiječnu prugu od Zagreba do granice s Mađarskom. Nastavljamo i ovaj dio prema Rijeci, gdje je s radom počeo novi kontejnerski terminal Rijeka Gateway na Zagrebačkoj obali, a prije mjesec dana pristao je i prvi brod, što je također velika stvar. U Rijeci je Lučka uprava, uz podršku Vlade, proteklo desetljeće i pol izgradila dva kontejnerska terminala, AGCT na Brajdici koji već godinama uspješno radi te sada i novi terminal na Zagrebačkoj obali.

Obnova voznog parka

Već u ovoj godini kontejnerski promet u Rijeci rastao je 18 posto, a to su projekti koji Rijeci i Hrvatskoj osiguravaju velike količine tereta. Nedostaje nova pruga od Rijeke do Zagreba i sada su sve aktivnosti usmjerene na njezinu izgradnju, rekao je Butković, dodavši kako je u tijeku obnova i rekonstrukcija brojnih drugih pruga, za što je HŽ Infrastruktura iskoristila kredit Europske investicijske banke u iznosu od 800 milijuna eura.

Svi u sektoru jednoglasno naglašavaju važnost obnove vlakova u putničkom prometu, kao i nabavu prvog elektrobaterijskog vlaka i baterijskog vlaka, proizvedenih u Hrvatskoj, u pogonima Končara. Do kraja 2028. godine bit će na prugama 89 novih vlakova, što znači da će biti obnovljeno 70 posto voznog parka.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik